Jak prawidłowo nosić plecak?

Najgorsze wspomnienie ze szkoły? Nie, to nie lekcje fizyki 🙂 Jeszcze trudniejsze niż obliczanie nomen omen siły ciężkości było codzienne dźwiganie plecaka, któremu prawdopodobnie daleko było od ideału. Jaki zatem powinien być, lub też jak powinien być noszony plecak, aby nie obciążał kręgosłupa? Problem dotyczy zarówno dzieci, jak i dorosłych.

Mocne plecy

Zacznijmy od podstaw, czyli od zdrowych, mocnych pleców, które muszą dźwignąć ciężar. Oznacza to, że musimy utrzymywać wszystkie partie mięśni pośrednio lub bezpośrednio okalających kręgosłup w dobrej kondycji oraz dbać o fizjologiczną, prostą postawę. Jak to zrobić? Dorośli nie mogą zapominać o codziennej dawce ruchu – nawet jeśli miałby to być spacer czy 15-minutowa gimnastyka. Dzieci natomiast powinny brać przykład z dorosłych, polubić lekcje WF-u i spędzać mniej czasu przed komputerem czy tabletem, a więcej na świeżym powietrzu – to przyczyni się do odpowiedniego dotlenienia organizmu, wpłynie pozytywnie na pracę mięśni oraz rozluźni ciało po dniu spędzonym w szkolnej ławce.

 

Jaki powinien być odpowiedni plecak?

W ciągu dnia dorośli dźwigają ciężkie plecaki z laptopami, a dzieci są zdecydowanie za bardzo obciążane licznymi podręcznikami, zeszytami i innymi przyborami szkolnymi – zdarza się, że ciężar, który muszą dźwigać bliski jest połowie masy ich ciała! To zdecydowanie za dużo, dlatego szczególnie ważne, aby wspierać najmłodszych. W dzieciństwie kształtują się wzorce ruchu i utrwala się postawa, także jej wady.

Aby zachować fizjologiczną postawę, przy jak najmniejszym obciążeniu kręgosłupa, plecak powinien być odpowiednio dobrany i wyregulowany do postury. Pierwsza zasada wynikająca z praw fizyki dotyczy tego aby plecak nie przesuwał środka ciężkości zbyt do tyłu . Gdy osoba niesie plecak , który przesuwa środek ciężkości do tyłu , musi , dla zachowania równowagi , zgiąć i wysunąć głowę do przodu i generalnie zepsuć kręgosłup. Najlepiej, aby tornister-plecak był usztywniony z tyłu i jak najbardziej płaski, co pozwoli rozłożyć jego ciężar na całe plecy, a nie tylko na część barkową. Szelki powinny być odpowiednio szerokie i miękkie, wyposażone dodatkowo w poprzeczne zapięcia – na wysokości klatki piersiowej i bioder. To pozwoli znacznie odciążyć plecy i rozłożyć ciężar na różne partie ciała. Aby utrzymać kręgosłup w dobrej kondycji, zapomnijmy więc o bezwładnie wiszących workach. Ostatnimi czasy modne i bardzo promowane są także plecaki na kółkach, które można ciągnąć niczym walizkę. To też dobry pomysł , przy założeniu że do szkoły ciągniemy plecak prawą ręką a ze szkoły lewą.

W kwestii plecaków warto zachować powyższe zasady, zamiast ulegać chwilowej modzie. Warto pamiętać, że każdy plecak będzie wyglądał dobrze na pięknie wyciągniętych, zdrowych plecach, a nawet najmodniejszy model straci w towarzystwie zgarbionej, zamkniętej postawy.

Podobał Ci się artykuł? Podaj dalej i udostępnij

ZOBACZ NASZE KRZESŁA

About the author

Zostaw komentarz