Aparat ruchowy człowieka składa się z wielu skomplikowanych i doskonale współpracujących ze sobą (przynajmniej z założenia) elementów – struktur kostnych, więzadeł między nimi oraz różnych grup mięśni. Centralnym i najważniejszym elementem tego mechanizmu jest kręgosłup.  

Aby ten skomplikowany układ działał sprawnie i bez bólu musimy zapewniać sobie prawidłową, fizjologiczną postawę podczas pracy, nauki czy odpoczynku oraz dbać o odpowiednią dietę i dawkę ruchu na co dzień. Największy wpływ mamy na sprawność naszych mięśni – w przeciwieństwie do układu kostnego, czy systemu nerwowego – mięśnie możemy wzmacniać poprzez odpowiednie ćwiczenia. Aby robić to prawidłowo, warto poznać, chociaż pobieżnie, grupy mięśni i ich role dla ochrony kręgosłupa. Składają się na nie lokalne i globalne struktury stabilizujące oraz globalne mięśnie ruchowe. Mięśnie stabilizujące to te rozciągające się między kręgami, mięśnie głębokie brzucha, przepona i mięśnie dna miednicy. Główne zadanie stabilizujące ma mięsień poprzeczny brzucha, który zapewnia centralną stabilizację ciała – jego napięcie poprzedza ruchy kończyn. Globalne mięśnie ruchowe, np. mięsień prosty brzucha, nie znajdują się w bezpośredniej bliskości z kręgosłupem i nie odpowiadają za stabilizację postawy – mimo to, na nich najczęściej skupiamy się podczas treningów.  

Jednak aby utrzymać fizjologiczną postawę ciała, wszystkie te struktury powinny działać w harmonii i równowadze. Należy unikać sytuacji, kiedy jedna grupa mięśni jest osłabiona, a inna nadmiernie napięta – to prowadzi do miejscowego przeciążenia i bólu, który może zaburzać pracę mięśni głębokich, a w konsekwencji prawidłową stabilizację ciała. Do podobnych zaburzeń mogą przyczynić się także takie czynniki jak siedzący tryb życia lub zaniechanie aktywności fizycznej, zwłaszcza pomijanie ćwiczeń mięśni głębokich. Zaczynając intensywny trening często stawiamy sobie za cel wymodelowanie sylwetki, zapominając o najważniejszym – zapewnieniu kręgosłupowi odpowiedniego wsparcia, czyli silnych i elastycznych mięśni wokół niego.  

W treningu stabilizującym najważniejsze są odpowiednio dobrane i zrównoważone ćwiczenia, rozpisane dla wszystkich partii mięśni, a nie tylko dla powierzchownych i efektownie wyglądających partii globalnych mięśni ruchowych. Żelazną zasadą ćwiczeń wszystkich mięśni jest przy tym zachowanie pozycji neutralnej – to znaczy, że podczas pracy, mięśnie powinny napinać, ściskać i kompresować układ ruchu w jego fizjologicznym kształcie. Tylko wtedy ćwiczenia wyjdą nam na zdrowie.  

To do dzieła! 

Podobał Ci się artykuł? Podaj dalej i udostępnij

ZOBACZ NASZE KRZESŁA

About the author

Zostaw komentarz