Przyjazne stanowisko pracy – jakie powinno być? 

Praca przy biurku może być przyjemnością, zwłaszcza kiedy mamy do tego odpowiednie warunki. Nie mówimy tutaj o dobrych zarobkach i atmosferze w zespole, choć to oczywiście też wpływa na nasze samopoczucie 🙂 Kluczowe dla zadowolenia z wykonywania codziennych obowiązków jest odpowiednio zorganizowane stanowisko pracy, czyli takie, które pozwala na zachowanie fizjologicznej postawy przed komputerem.  

Komfort wynikający z dobrze przystosowanego stanowiska to lepsza efektywność pracy oraz większe zadowolenie z wykonywanych zadań.  

Odpowiednie krzesło 

To najważniejszy element ergonomicznego miejsca pracy. Najważniejsze, aby siedzisko było ustawione pod odpowiednim kątem, a oparcie było wyprofilowane zgodnie z fizjologicznymi krzywiznami kręgosłupa. Siedzisko musi umożliwiać odpowiednie ustawienie miednicy, od której zależy postawa całego kręgosłupa. Lekko opadające siedzisko ustawi anatomicznie miednicę oraz odciąży naczynia krwionośne nóg. Ważne są także takie elementy jak odpowiedni kąt pochylenia oparcia i siedziska, podparcie odcinka lędźwiowego oraz zagłębienie pod miednicę.   

Dostosowane biurko 

Biurko przy którym spędzamy długie godziny powinno być dostosowane do naszego wzrostu. Blat powinniśmy ustawić na wysokości łokci, a jego minimalna odległość od siedziska krzesła powinna wynosić około 25 cm – tak, aby się nad nim nie garbić, ale też nie wyciągać szyi i ramion do góry.  

Dobrze ustawiony komputer 

Monitor powinien znajdować się na wprost, w odległości 50 cm od twarzy, na wysokości wzroku. O ile to możliwe, ekran ustawiamy bokiem do okna – tak, aby nie odbijało się w nim światło dzienne. Takie ustawienie pozwoli na zachowanie fizjologicznej postawy i pozwoli uniknąć napięć czy bólu w szyjnym odcinku kręgosłupa pod koniec dnia.  

Klawiatura i myszka muszą być ułożone tak, aby przedramiona były swobodnie oparte na blacie biurka. Dobrze też stosować podkładkę pod nadgarstki pisząc na klawiaturze i używając myszki – piankowa albo silikonowa poduszeczka pozwoli uniknąć bolesnych dolegliwości, jak np. zespołu cieśni nadgarstka.   

Krótkie przerwy 

Standardowy dzień pracy to minimum 8 godzin. W tym czasie obowiązkowo należy robić krótkie, nawet 5-minutowe przerwy na rozprostowanie się, poprzeciąganie, spacer czy szybkie ćwiczenia rozluźniające.  

Jeśli stosujesz się do powyższych zasad, a mimo to odczuwasz ból kręgosłupa i napięcie w mięśniach, warto skonsultować dolegliwości z lekarzem lub fizjoterapeutą, który zdiagnozuje problem i zaleci odpowiednie działania.   

 

Podobał Ci się artykuł? Podaj dalej i udostępnij

ZOBACZ NASZE KRZESŁA

About the author

Zostaw komentarz