Czy bieganie jest zdrowe dla kręgosłupa? 

Czy bieganie jest zdrowe dla kręgosłupa?

Na to pytanie nie ma prostej odpowiedzi, bieganie, jak każdy sport, przeznaczone jest bowiem dla osób, które mają świadomość własnego ciała – to znaczy, że znają swoje możliwości i ograniczenia oraz wiedzą, kiedy dyskomfort po sporej dawce ruchu spowodowany jest brakiem kondycji, zmęczeniem czy zakwasami w mięśniach, a kiedy problem, jak np. ból pleców czy kolan ma inną przyczynę.  

 

 To także sport dla wytrzymałych, początki nie są łatwe, również dla kręgosłupa. Nie dość że wykonujemy liczne podskoki, które stawiają nowe wyzwanie przed stawami i całym układem kostnym, to jeszcze musi minąć trochę czasu, aż nabierzemy wprawy w ergonomicznym stawianiu kroków i osiąganiu fizjologicznej postawy podczas truchtania. Sylwetka powinna być tylko lekko wychylona do przodu, aby bieganie jak najmniej obciążało, najbardziej narażony, lędźwiowy odcinek kręgosłupa. To jednak wymaga doświadczenia i odpowiedniej kondycji organizmu – dużej wytrzymałości oraz elastyczności mięśni.  

 

Aby bieganie było jak najmniej obciążające, należy dodatkowo wzmacniać mięśnie głębokie, które będą chroniły kręgosłup i utrzymywały go w pożądanej, fizjologicznej pozycji. Wówczas przebieżki mogą tylko dodatkowo wzmacniać mięśnie przykręgosłupowe. Nie można zapominać także o rozgrzewce – przed i po wysiłku. Rozciąganie mięśni zapobiega przykurczom i zakwasom, pozwala się także rozluźnić i zrelaksować po wysiłku.  

 

Nie należy również bagatelizować doboru odpowiedniego obuwia do biegania – to częsty błąd początkujących, którzy chcą tylko spróbować i przekonać się, czy to dla nich. Nic jednak nie zniechęci do biegania bardziej niż, spowodowany złymi butami, ból pleców i kolan na wstępie. Obuwie powinniśmy wybierać w zależności od nawierzchni, po której będziemy biegać. Najgorsze jest twarde podłoże, więc wymaga butów z dobrą amortyzacją. Dla odmiany w przypadku leśnych ścieżek, przyda się szersza podeszwa i bieżnik, które pomogą utrzymywać równowagę na nierównym podłożu.  

 

Co bardzo ważne – jeśli mamy stwierdzoną dyskopatię lub odczuwamy jakiekolwiek dolegliwości bólowe, należy skonsultować się z lekarzem ortopedą lub fizjoterapeutą przed podjęciem wysiłku. Jeśli specjalista odradzi bieganie ze względu na ryzyko pogorszenia stanu zdrowia, warto rozważyć inną aktywność – jogę, pilates, czy pływanie. Ruch ma nieocenione znaczenie dla zdrowia organizmu i poczucia szczęścia. Najważniejsze, aby wybrać taki sport, który nam pomoże, a nie zaszkodzi, chociażby to miały być proste ćwiczenia, wykonywane w domu. 

Podobał Ci się artykuł? Podaj dalej i udostępnij

ZOBACZ NASZE KRZESŁA

About the author

Zostaw komentarz