Spanie to druga najbardziej naturalna i intuicyjna czynność po oddychaniu, dlaczego zatem potrafi sprawiać trudności? Bezsenność, napięcie mięśni, bóle kręgosłupa, zaburzenia trawienia i wiele innych dolegliwości może wynikać z przyjmowania nieodpowiedniej pozycji do spania, złego materaca czy poduszki. Sytuacja taka może być także efektem przykurczy posturalnych gdy nie stosujemy profilaktycznych ćwiczeń rozciągających. Jak zatem najlepiej odpoczywać, aby rano obudzić się w dobrej formie?

Jeśli śpisz na brzuchu

Prawdopodobnie nie masz problemu z chrapaniem… i na tym zalety tej pozycji się kończą. Warto powalczyć o zmianę nawyków w trosce o kręgosłup, zwłaszcza w odcinku szyjnym oraz lędźwiowym. Spanie w tej pozycji powoduje nienaturalne skręcenie głowy na bok, oraz skierowanie jej do góry (jeśli używasz poduszki), co może skutkować napięciem w karku i bólem. Dodatkowo, narządy wewnętrzne oraz dyski międzykręgowe są uciskane, a płuca dostają mniej powietrza – to niekorzystnie wpływa na pracę mózgu oraz całego organizmu. Najgorszym skutkiem spania na brzuchu jest niedotlenienie mózgu na skutek zmniejszonych przepływów w tętnicach szyjnych.

Spanie na boku

Jest chyba najczęściej wybieraną pozycją, i słusznie. Pozwala zachować kręgosłupowi fizjologiczne krzywizny, o ile śpisz na średnio twardym materacu i niezbyt wysokiej poduszce. W tej pozycji najlepsze efekty uzyskasz, wkładając dodatkowo poduszkę między kolana, przy lekko zgiętych nogach, dla zachowania fizjologicznej lordozy. Takie ułożenie ciała umożliwia swobodne oddychanie oraz trawienie i nie powoduje napięć w mięśniach. Bardzo często jednak płacimy dużą cenę poprzez dolegliwości wynikające szczególnie z przeciążenia obręczy kończyn górnych (drętwienie rąk, bóle barków i odcinka szyjnego).

Na plecach

Prawdopodobnie najlepiej wyśpisz się, kiedy położysz się na plecach z poduszką pod lordozą szyjną i lędżwiową, aby odciążyć biodra oraz szyjny I lędźwiowy odcinek kręgosłupa. Taka pozycja pozwoli na swobodne oddychanie oraz rozluźnienie narządów wewnętrznych. To także ułożenie, które nie wymaga zmiany w ciągu nocy, ponieważ żadna część ciała nie jest narażona na drętwienie.

Co więcej?

Odpowiednia pozycja do spania to tylko połowa sukcesu. Ważne są także dobre warunki – przewietrzone pomieszczenie z temperaturą nie wyższą niż 22°C, oddychająca pościel z naturalnych materiałów, nie za wysoka poduszka, podpierająca tylko szyjny odcinek kręgosłupa oraz średnio twardy materac, który nie ugina się głębiej niż 3 cm pod wpływem ciężaru ciała.

Rano, zaraz po przebudzeniu, poleż chwilę i poprzeciągaj się, aby pobudzić krążenie. Usiądź powoli na brzegu łóżka i ruszaj z energią w nowy dzień. Wykonaj także ćwiczenia rozciągające, których szczególnie potrzebuje układ nerwowy.

Podobał Ci się artykuł? Podaj dalej i udostępnij

ZOBACZ NASZE KRZESŁA

About the author

Zostaw komentarz