Sprawa dużej wagi

Zdrowa dieta to przede wszystkim racjonalny sposób odżywania, który nie prowadzi do otyłości. Każdy dodatkowy kilogram zwiększa obciążenie kręgosłupa, co w długofalowym procesie może prowadzić do zwyrodnienia kręgów i dysków.

Co więcej, nadmierna ilość tkanki tłuszczowej na brzuchu może przyczynić się do zwiększonej, niefizjologicznej lordozy i bólu w odcinku lędźwiowym szczególnie u osób , które w wieku młodzieńczym nabawiły się choroby Scheuremana. Z umiarem można jeść wszystko – nieduże posiłki 5 razy dziennie. Ważna jest jednak różnorodność i systematyczność, aby organizm miał szansę przyswoić niezbędne wartości odżywcze.

 

A co jeść, żeby wzmacniać kręgosłup?

Na straży zdrowych kości stoją wapń i witamina D, której niedobór może doprowadzić do krzywicy. Najlepszym źródłem tego pierwszego jest mleko i jego przetwory. Witamina D wytwarzana jest w organizmie pod wpływem ekspozycji na słońce – w naszej szerokości geograficznej jesienią i zimą należy ją niestety dodatkowo suplementować w diecie dzieci. Na kości korzystnie wpływają także fosfor, w który bogate są ziarna zbóż, ryby czy fasola. Warto pamiętać także o witaminie C, której nieocenionym źródłem jest np. natka pietruszki.

 

Do prawidłowego funkcjonowania układu kostnego niezbędne są także ryby morskie, takie jak śledź, makrela, tuńczyk, flądra czy sardynki. Zawierają one dobroczynne kwasy tłuszczowe omega-3, które ułatwiają wchłanianie wapnia oraz pomagają niwelować stany zapalne. Trzeba pamiętać także, że oprócz wapnia, dyski międzykręgowe lubią wodę – dla zachowania ich struktury niezbędne jest także dobre nawodnienie organizmu.

 

W utrzymaniu prawidłowej postawy niezwykle ważną rolę pełnią mięśnie podtrzymujące kręgosłup, aby je wzmacniać warto jeść rośliny strączkowe, owsiankę, kaszę gryczaną, oleje roślinne oraz czekoladę o wysokiej zawartości kakao.

 

Oczywiście, nawet przy najzdrowszej diecie, nie można zapominać także o codziennej dawce ruchu – chociażby najprostszych ćwiczeniach rozciągających i wzmacniających organizm.

Podobał Ci się artykuł? Podaj dalej i udostępnij

ZOBACZ NASZE KRZESŁA

About the author

Zostaw komentarz