Kręgosłup każdego dnia wykonuje dla nas bardzo ciężką pracę, nie odpoczywa nawet kiedy śpimy. Czy nie warto byłoby zastanowić się zatem, co my możemy zrobić dla niego, aby było mu lżej?

Nie czekaj, aż poczujesz ból w plecach – zacznij od małej zmiany codziennych nawyków, za którą kręgosłup Ci podziękuje. Prawidłowe siedzenie, leżenie, czy stanie pomoże Ci uniknąć zmian zwyrodnieniowych, dyskopatii i innych dolegliwości bólowych w przyszłości.

Opanuj sztukę siedzenia

Każdy, kto prowadzi siedzący tryb życia potwierdzi, że wielogodzinne siedzenie na krześle nie jest czynnością łatwą, przyjemną ani oczywistą. Przede wszystkim obciąża lędźwiowo-krzyżowy odcinek kręgosłupa wraz z otaczającymi go mięśniami. Dlatego ważne jest, żeby jak najczęściej wstawać od biurka, aby przejść się chwilę lub wykonać proste ćwiczenia dotleniające i rozluźniające organizm. Kluczowe znaczenie ma również odpowiednie krzesło, zapewniające prawidłową, zgodną z naturalnymi krzywiznami kręgosłupa postawę ciała.

Poświęć 10 minut dziennie na proste ćwiczenia

Nie musisz od razu kupować drogiego karnetu na siłownię. Ćwiczenia, głównie rozciągające przykurczone tkanki, pozwolą zachować sprawność kręgosłupa oraz wzmocnią mięśnie wokół niego. Możesz je wykonywać codziennie w domu, a nawet w przerwie w pracy. Po pewnym czasie zauważysz różnicę w samopoczuciu, bez napiętych mięśni i stawów po całym dniu.

Unikaj przeciążeń

Sportowcy mawiają żartobliwie, że siła techniki się nie boi. Powiedzenie to, choć osobliwe, należy traktować wyłącznie w kategoriach żartu, jeśli chcemy zachować sprawność fizyczną do później starości. Mało kto jednak zastanawia się np. nad prawidłową techniką przenoszenia ciężarów, jak zatem robić to z głową? Wyłącznie na lekko ugiętych nogach, w wykroku, z zachowaniem fizjologicznie wygiętych pleców, przyciskając ciężar jak najbliżej klatki piersiowej. Gdy np. podnosisz dziecko z podłogi, nigdy nie zginaj pleców – zrób wykrok i przyklęknij, wstawaj powoli, przenosząc obciążenie na nogi. Pozwoli Ci to uniknąć nagłych urazów oraz nasilających się dolegliwości bólowych, które mogą w przyszłości prowadzić do powstania zmian zwyrodnieniowych.

Zmień codzienne przyzwyczajenia

Co rano ubierasz się w pośpiechu, zarzucasz na ramię torbę z laptopem i biegniesz do pracy? A może by tak dzisiaj zarzucić torbę na drugie ramię? Po pracy robisz większe zakupy? Spakuj je do dwóch toreb, żeby nie obciążać jednej strony. Wieczorem zapadasz się w miękkim fotelu i odpoczywasz z książką albo oglądasz film w swojej ulubionej półleżącej pozycji? Twój kręgosłup niestety nie odpoczywa razem z Tobą, a Ty w efekcie czujesz się jeszcze bardziej zmęczony. Pomyśl także nad odpowiednimi warunkami do spania. Materac powinien być dość twardy, ale pozwalający na zachowanie fizjologicznych krzywizn podczas snu. Poduszka nie powinna być zbyt wysoka – najlepiej wybrać tę ortopedyczną. Najzdrowszą pozycją do spania jest natomiast pozycja na wznak, ponieważ pozwala na odtworzenie prawidłowego kształtu kręgosłupa i sprzyja prawidłowym przepływom krwi do mózgu.

Niewielka zmiana w codziennych nawykach może przyczynić się do lepszego samopoczucia oraz zwiększenia świadomości własnego ciała. Pomoże to utrzymać w zdrowiu i sprawności fizycznej nie tylko kręgosłup ale cały organizm.

Podobał Ci się artykuł? Podaj dalej i udostępnij

ZOBACZ NASZE KRZESŁA

About the author

Zostaw komentarz