jak-siedzieć?

Chyba każdy kocha słodycze. Ale niekoniecznie to oznacza, że powinniśmy jeść ich dużo. Podobnie jest z siedzeniem. To, że lubimy czasem się rozłożyć nie oznacza wcale, że to dobre dla naszego zdrowia.

Miło jest się rozsiąść po całym dniu pracy i po prostu odpocząć. Lub posiedzieć wygodnie. Tak po prostu. Tylko czy takie wylegiwanie się jest na pewno zdrowe? Po długim dniu w pracy, po zakupach czy po kilku godzinach w kuchni każdy chce złapać trochę oddechu lub odciążyć nogi. Tylko jak zrobić to zdrowo?

Ludzki kręgosłup został stworzony tak, żeby jak najdłużej działać bez problemów. Wiąże się to jednak z pewną ilością pracy z naszej strony. A raczej odrobiną uwagi, żeby nic nie zepsuć.

Zdrowo dopasowane

Kształt zdrowo wygiętego kręgosłupa rozpoznajemy niemal natychmiast. Kojarzymy go z lekcji biologii, z reklam, z rysunków w gabinetach lekarskich. Znamy wzorcową postawę. Tylko jak wygląda kręgosłup gdy siedzimy „wygodnie”?

Raczej nie wygląda wtedy „zdrowo”. Kiedy się rozłożymy na poduchach w pozycji półleżącej na plecach (czyli tak zwanej „rzymskiej”), to odcinek lędźwiowy zapada się do tyłu, zginamy do przodu odcinek szyjny, niesymetrycznie układamy miednicę… Nie wygląda do dobrze, zwłaszcza w porównaniu z prawidłowo wygiętym kręgosłupem:

 

KRĘGOSŁUP

 

Wbrew pozorom „wygodne” siedzenie nie jest ani za bardzo zdrowe, ani zbyt korzystne dla kręgosłupa. Ani dla nas. Często się okazuje, że po kilku chwilach pozornej ulgi, wstajemy jeszcze bardziej obolali.

Skoro tak, to czy zdrowe siedzenie może być wygodne? Kojarzy się najczęściej z przymusem prostowania się i… przymusem. Jednak może być też przyjemne. I to nie tylko w perspektywie.

Zawsze można siedzieć zdrowo

Siedzieć zdrowo można niemal na wszystkim, nawet na najprostszym stołku ;). Jeśli trzymamy prostą postawę, to nie potrzebujemy wsparcia odcinka lędźwiowego ani specjalnego krzesła, żeby siedzieć zdrowo. Ale nie oszukujmy się – wszyscy siedzimy źle. I nawet jeśli na chwilę się wyprostujemy, to szybko wracamy do pozycji wyjściowej – krzywimy się. Więc warto poszukać czegoś, co wymusi dobrą postawę nawet wtedy, gdy nam się nie będzie chciało.

Siedzenie na krześle, które podpiera dobrze kręgosłup i ustawia odpowiednio miednicę może być początkowo dziwne. Może wystąpić wrażenie zjedzenia kija od szczotki, ale tylko chwilowo!

To możliwe!

Nawet jeśli początkowo takie siedzenie jest trochę dziwne, to po kilku minutach okazuje się, że taka prosta pozycja robi się… wygodna. Bardzo wygodna. Wypinamy pierś do przodu, zaczynamy oddychać głębiej, rozluźniamy nogi.

Po kilku minutach pojawia się uczucie rozluźnienia mięśni pleców – przestają się ciągle napinać, za to zaczynają odpoczywać. Zupełnie jak my! Czyli wygodnie i zdrowo? To możliwe.

Podobał Ci się artykuł? Podaj dalej i udostępnij

ZOBACZ NASZE KRZESŁA

About the author

Zostaw komentarz